Koningsdag 2024

In de week naar Koningsdag toe varieerde de weersverwachting van zon en 20 graden naar de gehele dag  regen en alles er tussenin. Spannend dus wat het uiteindelijk zou gaan worden. Inmiddels weten we het meteorologische resultaat: We begonnen de dag met regen en daarna werd het droog, kwam de zon zo af en toe een kijkje nemen en werd het 17 graden.

Door de regen liep het Groenplein wat langzamer vol als andere jaren maar uiteindelijk was het er weer gezellig druk en werd de Koningsdag afgetrapt door de vlag te hijsen en het Wilhelmus onder muzikale begeleiding van Zeemanskoor Bestevaer. Namens de gemeente was wethouder Jan Lock aanwezig en sprak de Oudkerkers toe.
Natuurlijk ontbraken ook de kinderen van basisschool Giessen-Oudekerk niet met hun zangkunsten en bracht Zeemanskoor Bestevaer nog een aantal liederen ten gehore. We sloten de Aubade traditiegetrouw af met het Oudkerks Volkslied en werd het zowaar droog en deed de zon een poging om de wolken te breken.

Tijdens de aubade werden door onze voorzitter Anke ook de fameuze en veel betekenende woorden “We gaan varen!” uitgesproken. Nog niet alle toegezegde deelnemers hebben zich al ingeschreven dus aan hen nog wel de oproep om zo snel mogelijk het inschrijfformulier in te leveren.

Door de regen hadden we een aantal van de kinderspelen binnen in school opgesteld en een gedeelte buiten maar het bleef droog en de rest van de dag hebben we de nog gevallen druppels op één hand kunnen tellen.
Alle kinderen waren erg enthousiast en fanatiek om de verschillende spelletjes te doen en zo hoog mogelijke score te behalen. En natuurlijk heeft ieder kind prijs en hebben ze daarbij nog de keuze ook, dus zelfs dat is een spannend onderdeel van de kinderspelen.

We hadden een extraatje in het programma ingebouwd tijdens de kinderspelen: Schminken! In de school zaten Mirelle, Juultje en Cornelia klaar om iedereen die dat wilde te voorzien van een gave tattoo of mooie schmink. En de kinderen van jong tot oud stonden in de rij om mooi versierd te worden. Bij de jongens trok de voetbal meer de aandacht als de vlinders of andere sprookjesachtige afbeeldingen die bij de meisjes weer meer in trek waren.

Een onderdeel wat een paar jaar niet meer op de agenda stond hebben we afgestoft en nieuw leven ingeblazen. We hebben Leon bereid gevonden om een nieuwe editie te maken van de gezelligheids- en puzzeltocht voor fietsers en auto’s. En ook van dit programma onderdeel werd gretig gebruik gemaakt. Voor de deelnemers en overige geïnteresseerden hebben we de vragen met de daarbij behorende antwoorden voor zowel de fietsers als de automobilisten online gezet.

Alle voorgaande jaren hadden we op het trapveldje een groot en klein springkussen staan voor de kinderen.  Dat was dit jaar natuurlijk niet mogelijk doordat er al een tijd een voorbelasting op het trapveldje ligt rond de plek waar de nieuwe school gebouwd moet gaan worden. Hierdoor was ook de ruimte beperkt maar hebben we na de kinderspelen toch twee leuke alternatieven op het schoolplein neer kunnen zetten: Stropdas schieten en een formule-1 bandenwissel.

Een traditioneel onderdeel van de laatste jaren is het door het dorp een paar rondjes fietsen op mooi versierde fietsen. Ook dit jaar hadden weer veel kinderen prachtig versierde fietsen. En voor sommigen was dat best even spannend in het begin! Maar iedereen heeft zijn of haar versierde fiets weer aan alle belangstellenden kunnen showen.
Aan het eind was eer voor iedere deelnemer weer een leuke en lekker prijs: Een puntzak snoep en een echte beker!

Voor de derde keer konden jullie een gooi doen naar de titel “De Alleskunner van Ouwkerk”. Er begonnen 28 Ouwkerkers van jong tot oud aan deze strijd door het uitvoeren van verschillende opdrachten.
En het werd een spannende en fanatieke strijd, zowel voor de deelnemers als voor het publiek. De winnaar van afgelopen jaar kon zijn titel helaas niet verdedigen. Jaco had op dat moment bardienst voor Buurtvereniging Het Vijfde Rad die tijdens deze Koningsdag de ‘koek en zopie’ verzorgen op het schoolplein.
Na een spannende strijd bleek uiteindelijk de beker weer terug te gaan naar dezelfde familie. Winnaar van De Alleskunner van Ouwkerk 2024 is Tom de Bruin!

Het laatste onderdeel van deze Koningsdag was de lampionnen-optocht dor het dorp. Vele kinderen trokken met hun lampionnen het dorp door. Na zonsondergang ging Grob met zijn trekkertje en grote luidspreker de kinderen voor door de HJ van Dijkstraat, De Kloeve en de Oudkerkseweg.

Alle foto’s van deze Koningsdag zijn te vinden in het Koningsdag 2024 album.